Sider

20. mai 2010

Enda en voksenkjole

Nå er jeg i siget med voksenkjoler og det er utrolig morsomt! Monica ville ha en sort kjole med lilla detaljer på, og med en gang lilla er inne i bildet – da er jeg i mitt ess. Jeg elsker lilla og er så lilla som man kan bli. Jeg var ikke helt sikker på applikasjonen med en gang, men hadde et bilde av snirkler og trær/grener i hodet mitt og hadde lilla ribb (med den riktige lilla-fargen) klar. Jeg var på sykveld hos en venninne og satt og surfet litt på nett etter inspirasjon. Plutselig sa det pang, og da satt den.

Jeg blir så engasjert når jeg får en idé som jeg tror vil bli helt super, at jeg blir lettere elektrisk og vet omtrent ikke hvilken fot jeg skal stå på. Det hender også at det kommer noen lyder i form av ekstatiske hvin (og kanskje litt klapping. Kremt). Er det rart stakkars venninnen min rister litt på hodet av og til? Fnis.

Tilbake til prosjektet. Treet ble myyye større enn jeg trodde det ville bli, så når jeg hadde klippet det ut og lå det på kjolen var jeg litt skeptisk og angret på at jeg ikke sjekket hvor stort det faktisk ble underveis. Men, samtidig så er store applikasjoner kult og jeg synes det skaper mye liv og dynamikk.

DSC_0284 

Som jeg har pleid å gjøre med store applikasjoner, så går denne litt over på ryggen også. Det blir mer balansert da synes jeg, godsakene kan jo ikke bare være foran.

DSC_0289

DSC_0288

DSC_0291

Rundt hovedsømmen på applikasjonen har jeg sydd med sølvtråd. Det ble prikken over i'en og gjorde seg virkelig. Det kommer ikke så godt frem på bildene, desverre, men irl glitrer den pent og beskjedent.

DSC_0292

DSC_0293

DSC_0298

Kanten nede ble litt tykk på stammen når jeg la opp, så for at den skulle holde seg på plass valgte jeg å sette en ekstra søm heeelt nederst i tillegg til oppleggssømmen (eller hva jeg skal kalle den).

DSC_0296 

Oppsummering: Kjolen ble kjempe fin! Jeg har virkelig likt å arbeide med applikasjonen. Men – note-to-self: Å sy i ribb på denne måten er ikke alltid like enkelt å få pent. Det er stretch i både velouren og i ribben, så det kan bevege seg en del, tiltross for strykeinnlegg på baksiden for å stabilisere. Og når man har en symaskin som min, med en pedal som bokstavelig talt løper løpsk ganske ofte uten at foten min har noe med det å gjøre, da kan det bli litt hektisk i ståvo og litt opprekkinger her og der.

15 kommentarer:

  1. Den ble rålekker!! Den store applikasjonen gjorde bare kjolen mer spesiell. Du er superflink!! Hilsen en som også digger lilla;)

    SvarSlett
  2. Rektor og inspektør i naborommet lurte nok fælt no, når dei hørte ekstatiske hvin og klapping frå arbeidsrommet her... :) Eg GLEDAR MEG til å prøve den på!!!

    SvarSlett
  3. Monica: Hehe! Fantastisk! Jeg gleder meg til å se den på!

    Maria: Takk for det! :)

    SvarSlett
  4. WOW! utrolig flott kjole. Jeg er imponert.
    Et tips ang. søm i stretchstoff, på Sysiden har de et papir med lim man kan stryke på undersiden. Det er ment å brukes til maskinbrodering, men jeg har funnet ut at det er perfekt til søm på strechstoff også. Eks, fribrodering med ulike sømmer. :)

    SvarSlett
  5. Takk EllenSand og tusen takk for tips! Jeg må høre med ham hva dette er for noe. Jeg bruker dobbeltsidig vliselin på applikasjonene og det holder i massevis når ett av stoffene er stumme (pluss strykelerret på innsiden av kjolen), men det er tydeligvis ikke nok når det er to stretch-stoffer.

    SvarSlett
  6. Åhh, så fantastisk kjole og farger og mønster. Helt nyyydelig! SÅ kjekt at du følger meg, nå følger jeg deg også. Syr ikke selv, men kanskje en dag :o)

    Det var et par fantastiske retro vesker på bloggen din. Den ene lilla/blomstrete har vi hatt som gardiner, men den hadde grønn eller brun grunnfarge, mener jeg. Ble helt nostalgisk!

    Ha en fin, fin kveld videre
    Cosi

    SvarSlett
  7. Den var helt fantastisk flott!!! Jeg elsket applikasjonen, veeldig 70-talls <3

    SvarSlett
  8. Utrolig flott kjole, og applikasjonen var kjempekul! Kan godt skjønne at du kan bli litt ivrig med slike ideer i hodet - kjempestilig og fint!

    Jeg melder meg samtidig som følger så er det lettere å få med seg det fine du lager!

    Med vennlig hilsen Elisabeth

    SvarSlett
  9. Denne kjolen var rålekker, og ett nydelig stykke arbeid.

    SvarSlett
  10. Nydelig, nydelig, NYDELIG :)

    SvarSlett
  11. Har allerede skrytt av kjolen din, ville bare si atr det ligger en award til deg på bloggen min, den er ment som et kompliment;)

    SvarSlett
  12. Fantastisk kjole!!!

    Det ligger en utfordring til deg i bloggen min :-)

    SvarSlett
  13. Den kjolen er helt utolig nydelig og stilig! <3



    Jeg liker bloggen din kjempegodt!
    Ligger en award til deg på bloggen min. ;)

    SvarSlett
  14. For en fantastisk kjole, og for en jobb med applikasjonen!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar til meg! Det settes stor pris på. <3