Sider

19. august 2009

Første voksenkjole på bestilling

MerteBerte bestilte seg en kjole for en tid tilbake og endelig har hun fått den hjem. Kriteriene for farger var jordfarger, noe som symboliserer de fire ungene hennes og hette. Jeg lurte lenge på om jeg skulle ha orange vintage-stoff på applikasjonene, men fant vel ut at hun ikke er heelt den typen, så da ble det et litt roligere et.

Siden jeg kun har laget mønster i str 36, måtte jeg ha kroppen til Merete på låns, slik at jeg fikk tatt nødvendige mål og laget et mønster ut i fra det, da hun er en helt normal str 38. Jeg måtte låne henne en andre gang, for å være helt sikker på at delene jeg hadde klippet ut var fin i størrelsen, og hadde henne her mens jeg sydde innsnittene i ryggen og på bryststykket, for å være på den sikre siden.

Applikasjonene representerer som sagt ungene hennes. Etter myye tenking var planen klar; mannen til Merte er en lidenskapelig hobbyfisker og i tillegg jobber han i (og driver tror jeg), en liten fiskebutikk med alskens mulige fiskeduppeditter. Familien liker å være ute i naturen og tilbringer helst sommeren på Hardangervidden, hvor man da selvsagt kan fiske også. Tilslutt levnet det liten tvil om at ungene måtte bli representert i form av fisker. Fiskene er forsåvidt like, men de har fått forskjellige knapper til øyne, som sitter på litt forskjellige plasser, slik at uttrykket ikke blir helt likt. Ingen barn er jo like. Og bare for å understreke det – Merete har ikke veldig sure unger altså, det er bare slik fiskene er. De tre guttene hennes som var med henne da hun hentet kjolen, fant fort ut hvilken fisk som var "deres", og hvem av dem som er storesøsteren.

Hetten klarte jeg å montere litt skjevt, men det gjør egentlig ingen verdens ting, for da har jeg en "greie". Hetten på min egen kjole er også skjev, og det er tøft.

DSC_0119

DSC_0120

DSC_0129

DSC_0126

DSC_0127

DSC_0128 

Stoffet jeg har brukt på applikasjonene og på kantene har jeg kjøpt av en på Sykroken, men jeg husker ikke hvem. Det er litt skimmer i stoffet og det har to aldeles fantastiske grønntoner i seg. I stedenfor å lage kantebånd nede på kjolen, laget jeg en bred kant med stoffet i steden, noe som virkelig gjorde seg. Stoffet er så flott også, at det måtte komme til sin rett ett eller annet sted!

DSC_0131

Her kommer action-bilder av Merete. Hun likte kjolen veldig godt og den satt bra. Jeg måtte ta den litt inn i sidene før den satt som den skulle. Armene har jeg laget vide, noe hun liker godt, så slik ble de værende.

DSC_0134

DSC_0135

DSC_0136

DSC_0137

DSC_0138

DSC_0139 

Hun brukte kjolen på jobb dagen derpå og fikk skryt, så noe må jeg ha gjort riktig.

4 kommentarer:

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar til meg! Det settes stor pris på. <3