Sider

19. august 2009

"Kjolen min har marihøne på"

Himmel høg og verda stor
der på trappa vinkar mor
Første skuledagen min,
ikkje rart at sola skin


Hit eit steg, og dit eit steg,
dansar eg fram på skuleveg
Kjolen den er himmelblå
med ei raude marihøne på


Knapt eg blunda siste natt
Drøymde eg på skulen sat.
Frøken ba om to frå ti,
tenk eg gav ho kuleramma mi.


Hit eit steg, og dit eit steg,
dansar eg fram på skuleveg
Rundt ein pytt og over stein
Liten fot skal halde skoen rein


Bak på ryggen dinglar lett,
finast ransel eg har sett.
Med pennal og fargekritt,
på ei bok står heile namnet mitt.


Hit eit steg, og dit eit steg,
dansar eg fram på skuleveg
Eg har nisteboksen full
den eg fekk av bestemor til jul.


Bort på bakken slottet står,
eigen pult og knagg eg får.
Rekne - tekne troll og dyr -
også høyre eventyr.


Hit eit steg, og dit eit steg,
dansar eg fram på skuleveg
No skal heile verda sjå
kjolen min har marihøne på.


Det er visst slik - eg gruer litt.
Hoppar ikkje hjarte mitt?
I skulestova vill eg lell,
pytt - eg tar det heile som det fell.


Hit eit steg, og dit eit steg,
dansar eg fram på skuleveg
No kan heile verda sjå
berre eg har marihøne på.

 

Det finnes en skjønn jente i dette Noregs land, som begynte på skolen i dag med denne kjolen på. På hennes skole er det tradisjon å lese opp diktet over her til førsteklassingene, og det hun ønsket seg mest av alt, var en himmelblå kjole med marihøne på.

Jeg studerte litt bilder av marihøner på det O'store Internett før jeg tegnet marihønen. Den ble riktig så søt synes jeg. Jeg har to marihøner på tegneblokken fra før av, men de er hakket med barnslig og urealistiske.

Stoffet på halsen, armene og den hvite rundingen marihønen er montert på, er gjenbruk. Det kommer fra en hvit genser jeg ikke bruker mer. Mykt, deilig og med stretch. Kjolen er i str 122.

DSC_0140 

DSC_0142

4 kommentarer:

  1. Oj så fin denne kjolen ble, med merihøne på og dikt og greier ;)

    SvarSlett
  2. Åh, den var fantastisk søt! Selv en voksen marihøne kunne tenkt seg enn sånn... (o:

    SvarSlett
  3. Marihøner er skjønne! Maisi liker dem så godt. Da vi var i Danmark i sommer var det millioner av dem på stranda (og også på båten hjem). Vet ikke hvorfor men det var merkelig mange.

    Spurte mannen nå om pakken fremdeles lå i bilen hans, Og jo da.. stakkars deg. Jeg skal sende den selv jeg :o)

    Klem

    SvarSlett
  4. Tusen takk for skryt! I følge moren til jenten, er alle misunnelig på kjolen. :)

    Cecilie: Og jeg som har gått i postkassen hver eneste dag, full av håp. Hehe!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar til meg! Det settes stor pris på. <3